مقالات

معرفی انواع دستگاه تست خودرو

معرفی انواع دستگاه تست خودرو

خودرو به عنوان یکی از بخش‌های اصلی زندگی هر فرد محسوب می‌شود و تقریبا تمام رفت و آمد‌های ما توسط خودرو انجام می‌شود. خودروها نیازمند بررسی منظم هستند تا از خرابی ناگهانی آنها جلوگیری شود و همچنین از خطرات ناشی از خرابی خودرو پیشگیری شود. دستگاه‌ تست مختلفی برای بررسی خودرو وجود دارد که توانایی بررسی اجزای مختلف خودرو را دارند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع دستگاه تست خودرو بپردازیم و این دستگاه‌های پرکاربرد را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه تست خودرو

دستگاه تست خودرو

همانطور که گفتیم، انواع دستگاه تست خودرو توانایی بررسی اجزای مختلف خودرو را دارد. این دستگاه‌ها درواقع سیگنال‌های الکتریکی خودرو را دریافت می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت وجود مشکل آن را اعلام می‌کند.

دستگاه تست خودرو به عنوان دستگاهی تخصصی شناخته می‌شود که بیشتر توسط متخصصان و تعمیرکاران خودرو مورد برای بررسی سلامت تجهیزات کامپیوتری خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی چند نمونه از دستگاه تست خودرو که به بررسی سلامت خودرو کمک می‌کنند میپردازیم.

انواع دستگاه تست خودرو

دستگاه تست خودرو درون جعبه

ابزارهای اسکن و خواننده کد OBD

از زمان آغاز به کار سیستم OBD II در سال 1996، هر وسیله نقلیه جدید دارای یک سیستم عیب یابی استاندارد میباشد که اطلاعات را در ماژول کنترل الکترونیکی خودرو ذخیره می‌کند و سپس از این اطلاعات برای دسترسی به کدهای عیب موتور، گیربکس، اگزوز و سیستم‌های مختلف دیگر که در خودرو وجود دارد، استفاده می‌شود.

یک دستگاه کدخوان یا ابزار اسکن کد می‌تواند خطا و عیب موتور را بخواند و آن را به تعمیرکار نمایش دهد. هر سیستمی که در خودرو وجود دارد، دارای کد خطا متفاوتی است و این کدها به تعمیرکاران اجازه می‌دهد تا مشکل را به صورت دقیق پیدا کنند.

امروزه انواع مختلفی از کدخوان‌ها و ابزارهای اسکن با قیمت‌ها و قابلیت‌های متفاوت در بازار وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان کدهای خطا را بررسی کرد. اما دقت داشته باشید که کدها به تنهایی نمی‌توانند برای یافتن راه حل به شما کمک کنند و ممکن است نیاز باشد تا برای پیدا کردن مشکل به صورت دقیق، جستجوهای زیادی انجام دهید.

مولتی متر

قطعات و مدارهای الکتریکی متعددی در خودرو وجود دارد که ممکن است به دلایل مختلفی مانند سیم‌های قطع شده، فیوزهای خراب، آسیب آب و غیره دچار مشکل شده باشند. مولتی متر نوعی دستگاه تست خودرو است که برای بررسی مسائل الکتریکی و یافتن مشکل در سیستم خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تستر مدار

تسترهای مدار، برای پیدا کردن آسان مدار خراب یا عیوبی که در مدار وجود دارد مانند سیم‌های قطع شده یا اتصال تغییر یافته بسیار مفید است. کار با این دستگاه نسبت به مولتی متر راحت‌تر است و صرفا اطلاعات مربوط به مدار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تستر باتری

باتری خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو و همچنین یکی از اجزای مستعد خرابی به صورت منظم، محسوب می‌شود. قطعا فهمیدن اینکه چرا یک باتری نو به درستی کار نمیکند کار بسیار دشواری است. در این زمان، تستر باتری خیلی می‌تواند به شما کمک کند.

تستر باتری می‌تواند عملکر باتری خودرو را تجزیه و تحلیل کند و مشکلات باتری را نمایش دهید. برخی از تسترهای باتری خودرو علاوه بر تجزیه تحلیل باتری، می‌توانند عملکرد سیستم شارژ خودرو را نیز آزمایش کنند.

تسترهای باتری معمولا ولتاژ باتری، قابلیت‌های نگهداری شارژ و سلامت آن را نشان می‌دهند.

تستر جرقه

یکی دیگر از ابزارهای مفید تست خودرو، دستگاه تشخیص سیستم‌های جرقه زنی یا مشکلات شمع است که به نام دستگاه جرقه سنج شناخته می‌شود. اگر مشکوک هستید که یکی از سیلندرهای موتور خودرو به درستی کار نمی‌کند، با استفاده از یک جرقه سنج می‌تواند کارکرد شمع خودرو را بررسی کنید.

تستر فشرده سازی

تشخیص مشکلات موتور به دلیل گستردگی اجزای آن و قطعات مختلفی که در آن وجود دارد بسیار سخت است. یک تستر فشرده سازی در زمینه تشخیص راحت‌تر و دقیق‌تر مشکلات موتور خیلی می‌تواند به شما کمک کند.

این دستگاه تست خودرو جستجو را محدود می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که آیا سیلندر خاصی باعث ایجاد مشکل شده است یا خیر. این تسترها تراکم ایجاد شده توسط هر سیلندر موتور را مورد بررسی قرار می‌دهند و به تشخیص سیلندر معیوب کمک می‌کند.

جمع بندی

تفکیک و تشخیص دقیق مشکلات خودرو بسیار مشکل است، اما با استفاده از یکی از دستگاه‌های تست خودرو می‌توان به راحتی مشکل را پیدا کرد و دقیق‌تر به سراغ قسمت معیوب رفت.

خودروهای مختلف نیازمند دستگاه‌های تست مختلفی هستند. در صورتی که نمی‌توانید دستگاه تست خودرو خاصی را پیدا کنید، می‌توانید از مجموعه مکاترونیک ژاو کمک بگیرید. ما در مجموعه مکاترونیک ژاو انواع دستگاه‌های تست خودرو را تولید می‌کنیم و می‌توانیم براساس نوع خواسته شما، دستگاه مورد نیاز شما را تولید کنیم. برای ایجاد هماهنگی می‌توانید با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با انواع دستگاه تست خودرو آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه استفاده از خدمات ژاو را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *