مقالات

معرفی انواع تست کنترل کیفیت

معرفی انواع تست کنترل کیفیت

شرکت‌ها معمولا از مهندسان و متخصصان تست کنترل کیفیت برای بازرسی کیفیت محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این مهندسان از روش‌ها و رویکردهای مختلفی برای انجام تست‌ها خود استفاده می‌کنند تا بتوانند درک درستی از کیفیت محصول یا خدمت به دست آورند. به همین دلیل گفته می‌شود شناخت انواع تست کنترل کیفیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک سیستم کنترل کیفیت موثر را در شرکت خود ایجاد کنید.

در این مقاله قصد داریم، انواع تست کنترل کیفیت را مورد بررسی قرار دهیم و اهمیت انجام این فرآیند را مورد بررسی قرار دهیم.

برای آشنایی بیشتر به تست کنترل کیفیت و فرآیند آن می‌توانید مقاله “کنترل کیفیت چیست” را مطالعه کنید.

انواع تست کنترل کیفیت

بازرسی

مهندسان درحال بررسی نمودارهای کنترل کیفیت

یک رویکرد رایج برای انجام تست کنترل کیفیت، روش بازرسی است. در این روش بازرسان کنترل کیفیت یک محصول تصادفی را انتخاب می‌کنند، آن را آزمایش می‌‌کنند و در نمودار رتبه بندی می‌کنند. این نمودار تعیین می‌کند که آیا محصول با استانداردهای کیفیت مطابقت دارد یا خیر و نشان می‌دهد که در صورت عدم رعایت استانداردهای کیفی، چقدر تفاوت دارد.

می‌توان از این نمودار برای کنترل کیفیت محصولات مختلف استفاده کرد تا ویژگی واریانس آنها را از استانداردهای کیفیت تعیین شده، تعیین کرد. سپس شرکت می‌تواند از این الگوهای نمودار برای تعیین علت نقص‌ها استفاده کند و متوجه شود که آیا آنها سیستماتیک هستند یا به صورت تصادفی رخ می‌دهند.

برای آشنایی با استانداردهای کیفیت می‌توانید مقاله “تدوین استاندارد کارخانه‌ای” را مطالعه کنید.

نمونه گیری آماری

نمونه گیری آماری یکی از انواع تست کنترل کیفیت است که بخشی از محصولات را انتخاب و طبق برنامه، مدیریت کیفیت آزمایش می‌کند. همچنین این روش شامل تجزیه و تحلیل و استفاده از آنها برای تعیین کیفیت کل مجموعه محصول است.

هنگام استفاده از این روش، بازرس، اندازه و فرکانس مجموعه محصول را تعیین می‌کند. شما می‌توانید از این روش زمانی استفاده کنید که مقدار زیادی محصول با دامنه کم یا بدون محدوده دارید، و در نظر داشته باشید که این نوع تست کنترل کیفیت برای محصولاتی که دارای ویژگی‌های مختلف هستند توصیه نمی‌شود.

روش تاگوچی

هدف این روش کاهش احتمال و سطح واریانس در فرآیند تولید است. این امر به شدت بر نقش طراحی، توسعه و تحقیق محصول متکی است. با استفاده از روش تاگوچی می‌توانید عیوب را شناسایی کرده و از کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید. این نوع تست کنترل کیفیت بیشتر بر روی طراحی محصول تمرکز می‌کند و کمتر بر مرحله تولید برای رفع عیوب تمرکز دارد.

بازرسی فرآیند

مهندسان درحال انجام کنترل کیفیت در خط تولید

یکی دیگر از انواع تست کنترل کیفیت، بازرسی فرآیند است. این نوع تست کنترل کیفیت بر فرآیندهای مختلف درون شرکت تمرکز می‌کند و تضمین می‌کند که هر فرآیند به‌طور بهینه و با اختلاف کمی با سرعت مورد انتظار عمل می‌کند. برای مثال، یک کسب و کار تولیدی ممکن است از این رویکرد استفاده کند تا تایید کند که همه تجهیزات به خوبی کار می‌کنند و می‌توانند تعداد خاصی از مواد خام را هر روز پردازش کنند.

حالا که با انواع تست کنترل کیفیت آشنایی پیدا کردید، زمان آن رسیده تا شما را با اهمیت تست کنترل کیفیت و وجود این فرآیند در شرکت آشنا کنیم.

اهمیت تست کنترل کیفیت

افزایش رضایت مشتری

مشتریانی که از محصولات یک شرکت استفاده می‌کنند، حداقل استانداردهای کیفیت را انتظار دارند. وجود فرآیند کنترل کیفیت باعث می‌شود شرکت استانداردهای خود را حفظ کند و رضایت مشتری را افزایش دهد.

بهبود روش‌های تولید

مدیران کنترل کیفیت اغلب فرآیند تولید را برای تشخیص عیوب بررسی می‌کنند. هنگامی که آنها به طور منظم این بررسی‌ها را انجام می‌دهند، کیفیت و کارایی فرآیند تولید را افزایش می‌دهند.

اطمینان از استفاده موثر از منابع

کنترل کیفیت اغلب مستلزم استفاده کارآمد از منابع موجود است. هنگامی که یک شرکت از فرآیند کنترل کیفیت استفاده می‌کند، شانس تخصیص کارآمدتر منابع موجود را افزایش می‌دهد.

افزایش فروش

نمودار افزایش فروش

زمانی که یک شرکت محصولات با کیفیت بالا را در طول زمان تولید می‌کند و کیفیت خود را حفظ می‌کند، باعث ایجاد اطمینان بیشتر برای مشتریان می‌شود و در نتیجه می‌تواند فروش بالایی را تجربه کند.

این موارد جزو اصلی‌ترین مواردی است که باعث افزایش اهمیت فرآیند کنترل کیفیت در شرکت‌های تولیدی می‌شود.

در صورتی که شرکت تولیدی شما از متخصصان کنترل کیفیت بهره مند نیست و شما نیازمند انجام فرآیند کنترل کیفیت هستید، می‌توانید از مجموعه‌هایی که در این زمینه تخصص کافی دارند، مانند شرکت مکاترونیک ژاو کمک بگیرید.

شرکت مکاترونیک ژاو با داشتن بیش از 10 سال سابقه در زمینه انجام فرآیند‌های کنترل کیفیت و همچنین مهندسی معکوس، برای بهبود کیفیت محصولات و فرآیند تولید، درخدمت شما می‌باشد. شما می‌توانید برای هماهنگی با مجموعه مکاترونیک ژاو، با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

تست کنترل کیفیت که یکی از مهم‌ترین فرآیندها برای شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شود، انواع مختلفی دارد که هر یک به بهبود تولید کمک می‌کنند. در این مقاله چند نمونه از انواع تست کنترل کیفیت را مورد بررسی قرار دادیم و به بررسی اهمیت انجام فرآیند کنترل کیفیت در شرکت پرداختیم.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با انواع تست کنترل کیفیت آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه استفاده از خدمات مجموعه مکاترونیک ژاو را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *