مقالات

کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف

کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف

مهندسی معکوس به عنوان یکی از روش‌هایی برای بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌ها، بروزرسانی دستگاه‌ها و همچنین بازسازی دستگاه‌ها محسوب می‌شود. این روش برای اهداف مختلفی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف میپردازیم.

کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف

مهندسی در حال چک کردن

مهندسی معکوس در واقع به فرایند بلعکس تولید گفته می‌شود. راحت‌تر اگر بخواهیم آن را باز کنیم می‌توانید به برعکس کردن چرخه تولید و باز کردن قطعات ریز و درشت دستگاه‌ها اشاره کنیم. برای آشنایی بیشتر با این روش، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مهندسی معکوس چیست” را مطالعه کنید.

همانطور که گفتیم، صنایع از این روش برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده می‌کنند و این روش در هر صنعت کاربرد مختص به خود را دارد. در ادامه به بررسی هر یک از کاربردهای مهندسی معکوس به صورت کامل میپردازیم.

بررسی عملکرد دستگاه

اولین کاربرد و هدف از انجام مهندسی معکوس، بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌های صنعتی میباشد. شرایط مختلفی وجود دارد که شرکت نیازمند بررسی عملکرد دستگاه‌های خود و حتی بررسی دستگاه‌های رقبا می‌شود. در ادامه هر یک از این شرایط مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رفع مشکلات دستگاه

یکی از دلایلی که شرکت‌های مختلف اقدام به انجام فرایند مهندسی معکوس می‌کنند، بررسی مشکلات دستگاه است. ممکن است دستگاهی در شرکت‌ تولیدی با مشکلاتی روبرو شود که به راحتی قابل بررسی نباشد و برای رفع آن نیاز باشد تا حتما دستگاه به صورت کامل باز شود.

در این صورت نیاز است تا از روش مهندسی معکوس استفاده شود. درواقع همانطور که در مقاله مهندسی معکوس چیست به آن اشاره کردیم، در این فرآیند تمام قطعات دستگاه و جایگاه قرارگیری آنها بررسی و یادداشت می‌شوند تا در زمان بستن دوباره دستگاه، شرکت با مشکل مواجه نشود و به راحتی قطعات سر هم شوند.

بروزرسانی دستگاه

با استفاده از این روش، علاوه بر رفع مشکلات و بررسی عملکرد، می‌توان به بروزرسانی دستگاه‌ها نیز پرداخت. درواقع مهندسان می‌توانند با بررسی دقیق عملکردهای دستگاه، به ساده سازی عملکردهای دستگاه بپردازند و بخش‌های اضافی را از دستگاه حذف کنند.

علاوه بر این، مهندسان می‌توانند بخش‌هایی را برای بهبود عملکرد دستگاه اضافه کنند و کارکرد دستگاه را افزایش دهند.

تولید دوباره دستگاه

معمولا شرکت‌های تولیدی، دستگاه‌ها و قطعاتی را موجود دارند که ساخته خود شرکت نیست و از بیرون تهیه می‌شود. ممکن است پس از بررسی‌هایی، شرکت به این نتیجه برسد که تولید دستگاه یا قطعه توسط خود شرکت خیلی به صرفه‌تر باشد. در این صورت شرکت اقدام به انجام فرایند مهندسی معکوس و تولید دستگاه یا قطعه درون شرکت می‌کند.

دور زدن تحریم‌ها

یکی دیگر از کاربرد مهندسی معکوس، دور زدن تحریم‌ها میباشد. درواقع کشورها و همچنین صنایع موجود در یک کشور تحریم، معمولا از این روش به نوعی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند. کشور‌هایی مانند کشور ایران که تحت تحریم‌های سفت و سخت هستند، در برخی موارد از این روش برای از بین بردن محدودیت‌ها استفاده می‌کنند.

درواقع کشور یا صنعت موجود در کشور، اقدام به واردات یک عدد از آن دستگاه یا قطعه می‌کند و سپس با استفاده از روش مهندسی معکوس به بررسی کامل عملکرد دستگاه یا قطعه میپردازد و اقدام به تولید دوباره و انبوه آن می‌کند.

این نوع کاربرد دردسرهای بلقوه زیادی را به همراه دارد. برای مثال دردسرهایی که هنگام وارد کردن همان یک عدد دستگاه وجود دارد یا حتی دردسرهایی که حین تولید دستگاه یا قطعه وجود دارد که شامل نبودن اطلاعات و حتی علم کافی می‌شود. با این حال کشور‌های تحت تحریم برای از بین بردن محدودیت‌های خود مجبور هستند تا از این روش‌ استفاده کنند.

کاربرد مهندسی معکوس، محدود به همین کاربردها نمی‌شود و ممکن است که صنایع و کشورهای مختلف از این روش برای اهداف مختلف که حتی گاهن قابل بررسی نیستند استفاده می‌کنند.

جمع بندی

همانطور که دیدید، کاربرد مهندسی معکوس در صنایع کم نیست و این روش خیلی می‌تواند به صنایع و حتی کشورها برای بهبود تولید و کیفیت تولید کمک کند.

ممکن است شما به عنوان یک شرکت تولیدی نیازمند انجام فرایند مهندسی معکوس باشید، اما به دلیل نداشتن تخصص کافی و متخصصان از این کار منصرف شوید. در این شرایط، شما می‌توانید به راحتی از خدمات شرکت مکاترونیک ژاو استفاده کنید.

ما به عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی که در زمینه انجام مهندسی معکوس برای شرکت‌ها و صنایع مختلف فعالیت داریم، در خدمت شما عزیزان هستیم. در صورت نیاز به روش مهندسی معکوس، به راحتی می‌توانید با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید و درخواست خود را ثبت کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با کاربرد مهندسی معکوس در صنایع مختلف آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *