مقالات

آشنایی با فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی

آشنایی با فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی

برد دستگاه‌های الکترونیکی که به عنوان شبکه ساز در بین قطعات یک دستگاه شناخته می‌شود به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر دستگاهی محسوب می‌شود. برای شناخت بیشتر یک دستگاه الکترونیکی مهم است تا ابتدا فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی آن دستگاه را انجام شود.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی و دلایل انجام این فرایند بپردازیم.

مهندسی معکوس برد الکترونیکی

هدف از انجام مهندسی معکوس برد الکترونیکی

بطور کلی هدف از انجام مهندسی معکوس شناخت بیشتر درباره یک دستگاه یا محصول است. شرکت‌ها برای شناخت قسمت‌های مختلف و همچنین عملکرد دستگاه و محصولات مختلف اقدام به مهندسی معکوس می‌کنند تا در نتیجه بتوانند به باز تولید یا حتی ارتقاء دستگاه بپردازند.

همانطور که گفتیم یکی از بخش‌های اصلی‌ دستگاه‌های الکترونیکی، برد الکترونیکی آنها است. انجام فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی برای شناخت بیشتر درباه نحوه اتصالات درونی دستگاه و همچنین شناخت نحوه عملکرد و نقاط قوت و ضعف دستگاه بسیار اهمیت دارد.

همچنین ممکن است شرکت اقدام به بررسی دستگاه‌های تولید شده توسط رقبا کند و بردهای دستگاه‌های رقبا را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند با استفاده از اطلاعات بدست آمده از فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی دستگاه‌های رقبا اقدام به ارتقا و بهبود کیفیت دستگاه‌های خود کند.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای کلی مهندسی معکوس در صنایع مختلف پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کاربرد مهندسی معکوس” را مطالعه کنید.

هرچقدر این عملیات به صورت دقیق‌تر انجام شود، اطلاعات بدست آمده با کیفیت‌تر و همچنین کاربردی‌تر خواهد بود. در ادامه به بررسی فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی میپردازیم.

فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی

بررسی اولیه

ابتدا به بررسی کلی برد الکترونیکی میپردازیم و به نوعی تصویر اولیه از برد را ایجاد می‌کنیم. همانطور که در مقاله “مهندسی معکوس چیست؟” گفتیم، مهندسان نیاز دارند تا قبل از انجام مهندسی معکوس برد الکترونیکی اطلاعات کافی درباره آن داشته باشند. اگر اطلاعات کافی درباره فرایند کلی مهندسی معکوس ندارید پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

اطلاعات به مهندسان کمک می‌کند تا اجزای تشکیل دهنده را به درستی از یک دیگر جداسازی کنند و همچنین به صورت صحیح فرایند عملکرد برد الکترونیکی را مورد بررسی قرار دهند.

ایجاد مدل اولیه با نرم افزار

پس از کسب اطلاعات کافی، مهندسان به ایجاد مدل اولیه دستگاه با استفاده از نرم افزارهای مختلف میپردازند. این مدل اولیه به مهندسان کمک می‌کند تا بتوانند دقیق‌تر عملکرد دستگاه را مورد بررسی قرار دهند و همچنین اجزای مختلف برد را به صورت دقیق‌تر بررسی کنند.

جداسازی قطعات

پس از بررسی کامل برد الکرونیکی، مهندسان به جداسازی قطعات و آغاز انجام فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی میپردازند. قطعات براساس اطلاعات بدست آمده به صورت دقیق از یکدیگر جدا شده و مورد بررسی مهندسان قرار می‌گیرد.

هنگام جداسازی قطعات برد الکترونیکی، طرح اولیه توسط مهندسان تکمیل می‌شود و طرح چیدمان کامل برد الکترونیکی بدست می‌آید.

تکرار طرح چیدمان

پس از اینکه مهندسان قطعات را به صورت کامل جداسازی کردند و قطعات مختلف برد الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادند، براساس طرح چیدمان بدست آمده اقدام به سر هم کردن دوباره برد الکترونیکی می‌کنند.

باز تولید برد الکترونیکی

مهندسان پس از بدست آوردن طرح چیدمان کلی برد الکترونیکی و همچنین نحوه عملکرد دستگاه می‌توانند به تولید دوباره برد الکترونیکی بپردازند.

علاوه بر باز تولید برد الکترونیکی دانشمندان می‌توانند با استفاده از اطلاعات بدست آمده اقدام به بروزرسانی برد الکترونیکی و همچنین رفع معایب برد بپردازند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم برد الکترونیکی به عنوان یکی از اجزای حیاتی برای دستگاه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود. بررسی عملکرد و اجزای تشکیل دهنده برد الکترونیکی می‌تواند به شرکت برای بروزرسانی و ارتقا کیفیت بردهای الکترونیکی کمک کند.

همانطور که میدانید انجام فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی احتیاج به دانش فنی بالا به همراه تجربه دارد تا بتوانید به درستی این فرایند را انجام دهید و اطلاعات مفید و کاربردی بدست آوردید.

در صورتی که شرکت شما تجربه کافی در زمینه انجام فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی را ندارد، می‌توانید از خدمات شرکت مکاترونیک ژاو آریا استفاده کنید.

ما به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مهندسی معکوس، می‌توانیم به شما برای انجام مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی دستگاه‌های مختلف کمک کنیم و اطلاعات و طرح‌های بدست آمده را به صورت کامل دراختیارتان بگذاریم. شما می‌توانید به راحتی با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید و درخواست خود را ثبت نمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورت داشتن تجربه استفاده از خدمات شرکت ژاو، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *