مقالات

بررسی تجهیزات کنترل کیفیت

کارمندی در حال بررسی کنترل کیفیت محصولات با استفاده از تجهیزات کنترل کیفیت میباشد

کنترل کیفیت به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت تولیدی محسوب می‌شود که می‌تواند به بهبود فروش و همچنین تولید محصولات، بسیار کمک کند. پروسه کنترل کیفیت با استفاده از یکسری تجهیزات انجام می‌شود که به مهندسان کنترل کیفیت کمک می‌کنند تا راحت‌تر به بررسی کیفیت محصولات بپردازند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تجهیزات تست کنترل کیفیت بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر با فرایند کنترل کیفیت، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “کنترل کیفیت چیست” را مطالعه کنید.

تجهیزات تست کنترل کیفیت

تجهیزات تست کنترل کیفیت درواقع به ابزارهایی گفته می‌شود که به مهندسان برای اندازه‌گیری و همچنین تایید کیفیت یک محصول و یا حتی یک فرایند استفاده می‌شود. مهندسان از این تجهیزات برای اطمینان از اینکه محصولات مطابق با استاندارهای کیفیت و مشخصات آن صنعت تولید می‌شود، استفاده می‌کنند.

نوع تجهیزات و ابزارهایی که مهندسان کنترل کیفیت استفاده می‌کنند بستگی به نوع محصولات دارد. درواقع تجهیزات تست کنترل کیفیت هر محصول و کالا متفاوت است و برای اندازه گیری کیفیت هر یک از محصولات نیاز است تا از ابزارهای تست کنترل کیفیت مختص به آن محصول استفاده کرد.

برای مثال برای تست کیفیت محصولات پزشکی معمولا از تجهیزات بسیار حساس‌تری استفاده می‌شود تا درصد خطا بسیار کاهش پیدا کند.

حالا که تقریبا تجهیزات تست کنترل کیفیت آشنایی پیدا کردید به معرفی چند نمونه از این دستگاه‌ها در صنایع مختلف میپردازیم.

ابزار اندازه گیری

از دستگاه‌هایی مانند میکرومتر، کولیس و ناشنگرهای صفحه برای اندازه گیری ابعاد و تلورانس‌های یک محصول استفاده می‌شود تا بررسی شود که آیا محصول طبق استانداردها تولید شده است یا خیر.

تجهیزات تست

این نوع تجهیزات تست کنترل کیفیت شامل طیف گسترده‌ای از تجهیزات مانند تجهزات تست کشش، سختی سنج و محفظه‌های تست محیطی هستند که برای انجام انواع مختلفی از آزمای‌ها برای ارزیابی خواص و عملکرد محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات بازرسی

ابزارهایی مانند دوربین‌های بازرسی بصری، ذره بین‌ها و دستگاه‌های اشعه ایکس برای بازرسی سطح و ساختارهای داخلی محصول استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که الزامات مشخص شده طبق استانداردها در محصول استفاده شده است.

ابزارهای تحلیلی

تجهیزات آزمایشگاهی مانند اسپکتروفتومتر، کروماتوگراف و طف سنج جرمی برای آنالیز شیمیایی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که محصول طبق ترکیب و خلوص استانداردها تولید شده باشد.

ابزارهای کنترل فرایند آماری

این نوع تجهیزات تست کنترل کیفیت مانند نمودارهای کنترلی، نرم افزار نقشه برداری فرآیند و نرم افزار آماری برای ردیابی و کنترل متغیرهای فرآیند و عملکرد فرآیند با استفاده از تکنیک‌های آماری استفاده می‌شوند.

تجهیزات بازرسی خودکاری

رباتیک و سیستم‌های بینایی خودکار، می‌توانند برای بازرسی و تجزیه و تحلیل محصولات سریع‌تر، کارآمدتر و با درصد خطایی پایین‌تری نسبت به انسان‌ها عمل کنند.

انتخاب هر یک از این تجهیزات تست کنترل کیفیت بستگی به نوع محصولی که توسط شرکت تولید می‌شود دارد. هر یک از محصولات نیازمند بررسی با استفاده از تجهیزات مختص به خود هستند تا مهندسان بتوانند استانداردهای لازم برای تولید محصول را مورد بررسی قرار دهند.

جمع بندی

کنترل کیفیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک شرکت تولیدی محسوب می‌شود. مهندسان کنترل کیفیت با استفاده از تجهیزات تست کنترل کیفیت به بررسی محصولات تولید شده می‌پردازند تا ببینند آیا در تولید محصول، استانداردهای لازم رعایت شده است یا خیر.

همانطور که دیدید انجام فرایند کنترل کیفیت نیازمند تجهیزات خاصی می‌باشد که ممکن است هر شرکت تولیدی این محصولات را نداشته باشد. شرکت مکاترونیک ژاو که به عنوان یکی از مجموعه‌های تخصصی در زمینه کنترل کیفیت محصولات مختلف فعالیت دارد، می‌تواند در این زمینه به شما عزیزان کمک کنید. شما می‌توانید به راحتی برای انجام هماهنگی‌های لازم با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با تجهیزات تست کنترل کیفیت بیشتر آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه استفاده از خدمات مجموعه ژاو را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *