کنترل کیفیت برای هر شرکتی که محصول تولید میکند و یا خدماتی را ارائه میدهد بسیار ضروری است. زمانی که شرکت محصولات یا خدمات با کیفیت به مشتریان ارائه دهد، باعث افزایش سود و بهرهوری و همچنین افزایش رضایت مشتریان میشود. یادگیری این موضوع به شما برای افزایش کیفیت محصولات و همچنین رضایت مشتریانتان کمک میکند.
در ادامه به بررسی موضوع کنترل کیفیت، مقایسه آن با تضمین کیفیت، دلیل اهمیت آن و چگونگی کارکرد آن میپردازیم.
کنترل کیفیت چیست؟
کنترل کیفیت فرآیندی است که توسط آن کسب و کارها از اینکه یک محصول یا خدمت، به مجموعهای از استانداردهای از پیش تعریف شده کیفیت پایبند است و نیازهای مشتریانی که از آن استفاده میکنند را برآورده میکند، اطمینان حاصل میکنند.
کنترل کیفیت شامل آموزش گسترده، ایجاد معیارهایی برای اندازهگیری کیفیت محصول یا خدمت و همچنین آزمایش برای بررسی تغییرات قابل توجه در کیفیت است که باعث به حداکثر رساندن کارکرد کارکنان و مدیران شرکت برای ارائه محصولی با کیفیت و کارآمد است.
تفاوت کنترل کیفیت با تضمین کیفیت
در برخی از موارد، کنترل کیفیت با تضمین کیفیت اشتباه گرفته میشود و یا حتی این دو کلمه را به جای یکدیگر استفاده میکنند. اما درواقع معنای این دو کلمه با هم متفاوت است و هرکدام معنای مختص به خود را در صنعت دارا هستند.
تضمین کیفیت بر ایجاد اطمینان از اینکه محصول یا خدمت الزامات کیفی شرکت را برآورده میکند تمرکز دارد و شامل تمام فعالیتهایی است که شرکت برای ایجاد چنین اطمینانی اجرا کرده است.
کنترل کیفیت به جنبه بازرسی مدیریت کیفیت، به ویژه تکنیکها و فعالیتهایی که برای برآورده کردن الزامات کیفیت استفاده میشوند اشاره دارد.
چرا کنترل کیفیت اهمیت دارد؟
تشویق به رعایت کیفیت
کنترل کیفیت باعث تشویق کارکنان میشود تا کیفیت را در طول فرآیند تولید در نظر داشته باشند. این موضوع به شرکت در دستیابی به سطح مطلوب کیفیت در هر بار تولید محصول یا خدمت کمک میکند.
کاهش هزینههای تولید
فرآیندی که برای کنترل محصولات و خدمات استفاده میشود، تولید اقلامی را که استانداردهای کیفی را رعایت نمیکنند بررسی میکند و هرگونه مشکل را اصلاح میکند. این بررسی میتواند به کاهش هزینههای تولید و از کاهش هزینههای اضافی کمک کند.
افزایش رضایت مشتریان
فرآیند کنترل، منتهی به تولید محصولات با کیفیت و کاربردی میشود که این موضوع باعث میشود تا مشتریان محصولات بدون نقص و با کیفیتی را دریافت کنند. این موضوع باعث افزایش رضایت مشتریان نسبت به محصولات شرکت میشود.
افزایش شهرت برند
تولید محصولات با کیفیت بالا که تمام الزامات کنترل کیفیت سازمان را برآورده میکند، به طور کلی نشان میدهد که محصولات به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده میکنند که این موضوع باعث افزایش شهرت کسب و کار و برند میشود.
افزایش روحیه کارکنان
زمانی که کارکنان متوجه این موضوع شوند که درحال تولید محصولات با ارزش و با کیفیت برای مشتریان هستند، باعث افزایش روحیه در بین آنها میشود و علاوه بر این باعث افزایش کارایی کارکنان نیز میشود.
بهبود روشهای تولید
فرآیند کنترل به سادهسازی و بهبود فرآیندهای تولید کمک میکند و باعث بهبود روشها و طرحها و اغلب افزایش بهرهوری میشود.
افزایش فروش
کنترل محصولات و خدمات به صورت مداوم باعث ایجاد شهرت و رضایت در بین مشتریان میشود که این موضوع در انتها منجر به افزایش فروش بیشتر شرکت میشود.
اطمینان از استفاده موثر از منابع
یکی از بزرگترین چالشهایی که در شرکتهای تولیدی وجود دارد، هدر رفت منابع است. کنترل کیفیت تضمین میکند که یک شرکت به طور موثر از منابع با به حداقل رساند ضایعات محصول و مواد، و افزایش کارایی، استفاده میکند.
کنترل کیفیت چگونه کار میکند؟
1. استانداردهای مورد نیاز شرکت را تنظیم کنید
برای اجرای فرآیند کنترل، ابتدا شرکت تصمیم میگیرد که چه استانداردهایی را میخواهد رعایت کند. سپس میزان اقداماتی که باید انجام شود را تعیین میکند.
برای آشنایی بیشتر با تدوین استاندارد در کارخانه یا شرکت میتوانید مقاله “تدوین استاندارد کارخانهای” را مطالعه کنید.
2. تست مواد اولیه و مراحل مختلف تولید
کنترل معمولا شامل آزمایش هر مرحله از فرآیند تولید یک شرکت است. به عنوان مثال، کارمندان بخش کنترل ممکن است با آزمایش مواد اولیهای که برای تولید یک محصول مورد استفاده قرار میگیرند، فرآیند کنترل کیفیت را شروع کنند. این موضوع میتواند در بخشهای مختلف تولید ادامه پیدا کند تا کارمندان بخش کنترل بتوانند مشکلات موجود در فرآیند تولید را پیدا کنند.
3. اصلاح مشکلات
کارمندان بخش کنترل، مشکلاتی را که شناسایی کردهاند را اصلاح میکنند تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود. نوع فرآیند کنترلی که یک شرکت از آن استفاده میکند بستگی به نوع صنعت و محصول دارد. برای مثال، در تولید مواد غذایی، تیم کنترل شرکت، آزمایشهای میکروبیولوژیکی را انجام میدهد تا مطمئن شود که محصول نهایی باعث بیمار شدن مصرفکنندگان نمیشود.
4. جمع آوری داده و تصمیم گیری
در این مرحله کارکنان دادههایی که جمعآوری کردهاند را به مدیریت برای برررسی و تعیین هرگونه اقدمی اضافی ارائه میکنند. به عنوان مثال، شرکت ممکن است تصمیم بگیرد واحد معیوب را تعمیر کند یا حتی آن را از بین ببرد.
به همین ترتیب، اگر تعداد زیادی از محصولات معیوب وجود دارند، بهتر است شرکت برنامهای برای بهبود فرآیند تولید ایجاد کند یا اگر مشکل از منابع مورد استفاده است، مواد اولیه را جایگزین کند.
این پروسه میتواند طی سال چندین بار اجرا شود تا مشکلات به درستی پیدا شوند و تصمیمات درستی برای آنها اتخاذ شود.
جمع بندی
بخش کنترل کیفیت در شرکتهای تولیدی جزو اصلیترین بخشهای خط تولید محسوب میشوند که میتواند به تولید محصولات با کیفیت و کاربردی برای مشتریان کمک کند.
طی این مقاله به بررسی پروسه کنترل کیفیت و ویژگیهای آن پرداختیم. ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را بیشتر با موضوع کنترل کیفیت در بحث تولید و صنعت آشنا کنیم.
خیلی خوشحال میشویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: