مقالات

معرفی انواع دستگاه تست خواص مکانیکی مواد

معرفی انواع دستگاه تست خواص مکانیکی مواد

معمولا مهندسان یک شرکت برا تست و بررسی مواد، از دستگاه‌ تست خواص مکانیکی مواد استفاده می‌کنند تا خواصی مانند خاصیت چسبندگی، فشرده سازی، افت(شوک)، کشش و خستگی را مورد بررسی قرار دهند.

انجام این تست‌ها به شرکت‌های تولیدی کمک می‌کند تا کیفیت مواد تولیدی خود را بررسی کنند و در صورت وجود مشکل در روند تولید و همچنین کیفیت مواد، مشکلات را رفع کرده و به بهبود کیفیت مواد کمک کنند.

درواقع کنترل کیفیت به صورت منظم می‌تواند باعث تضمین کیفیت مواد تولید شده توسط شرکت شود و در نتیجه درصد تقاضای مشتریان را افزایش ببخشد. برای آشنایی بیشتر با پروسه کنترل کیفیت می‌توانید مقاله “کنترل کیفیت چیست” را مطالعه کنید.

در این مقاله ما می‌خواهیم به بررسی انواع دستگاه تست خواص مکانیکی مواد بپردازیم و هر یک از این دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه تست خواص مکانیکی مواد

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، دستگاه‌های تست خواص مکانیکی مواد برای بررسی و کنترل کیفیت مواد استفاده می‌شوند. درواقع شرکت‌ها از این دستگاه‌ها برای تجزیه و تحلیل استقامت مواد و همچنین تضمین ایمنی مواد استفاده می‌کنند.

درک قدرت و استقامت محصول برای کاربر نهایی و همچنین تامین کننده مفید است. تست مکانیکی مواد به افزایش کیفیت محصول کمک می‌کند زیرا تولید کنندگان را قادر می‌سازد تا مشخصات مواد را قبل و بعد از مرحله مونتاژ نهایی آزمایش کنند و در صورت وجود نقص، آن را برطرف کنند.

حالا که با اهداف تست خواص مکانیکی مواد آشنا شدید، زمان آن میرسد تا انواع دستگاه تست خواص مکانیکی را معرفی کنیم تا با هر یک از این دستگاه‌ها آشنا شوید.

انواع دستگاه تست خواص مکانیکی مواد

دستگاه تست کشش

دستگاه تست کشش که به عنوان کشش تستر یا دستگاه تست جهانی(UTM) نیز شناخته می‌شود، نوعی دستگاه تست خواص مکانیکی مواد است که نیروی کشی را به یک ماده اعمال می‌کند تا استحکام کششی و رفتار تغییر شکل را تا زمان شکست مواد تعیین کند.

دستگاه تست ضربه

دستگاه تست ضربه یا تستر ضربه، ابزاری برای اندازه گیری مقاومت مواد در برابر ضربه تحت نیروی سقوط یا ضربه ناگهانی است. این دستگاه ضربه‌های عمودی و افقی به نمونه مواد وارد می‌کند تا مقدار مقاومت دستگاه را نسبت به ضربه‌ها و مقدار تحمل مواد را بررسی کند.

دستگاه تست خمش

دستگاه تست خمش برای بررسی مقاومت مواد نسبت به خمش استفاده می‌شوند. این دستگاه مواد را تا زمان شکست خم می‌کند و مقدار مقاومت مواد را نسبت به خمش بررسی می‌کند.

دستگاه تست سختی

دستگاه تست سختی از نوعی روش غیر مخرب برای تست مقاومت مواد نسبت به تورفتگی استفاده می‌شود. این دستگاه بار ثابتی را از طریق یک جسم گرد یا نوک تیز تحت شرایط کنترل شده به مواد وارد می‌کند تا مقدار مقاومت مواد را مورد بررسی قرار دهد.

دستگاه تست خستگی

دستگاه‌های تست خستگی برای ارزیابی استحکام مواد خام، اجزاء یا محصولات نهایی ساخته شده‌اند. دستگاه‌های تست خستگی نیروی وارد شده به نمونه را در چرخه‌های متعدد تا زمانی که نمونه از کار بیفتد، اندازه‌گیری می‌کنند.

جمع بندی

دستگاه تست خواص مکانیکی مواد نوعی دستگاه تست کیفیت است که برای بررسی خواص کششی، مقاومت و همچنین خستگی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به بررسی چند نمونه از متداول‌ترین دستگاه‌های تست خواص مکانیکی مواد پرداختیم و موارد استفاده هر یک را مورد بررسی قرار دادیم.

در صورت که شرکت تولیدی شما نیاز به انجام فرآیند تست کنترل کیفیت با هر یک از این دستگاه‌ها را دارد، اما این دستگاه‌ها در شرکت شما موجود نیست و همچنین خرید آن به دلیل وجود نداشتن دستگاه در داخل ایران یا حتی وجود نداشتن دستگاه مدنظر شما، امکان پذیر نیست، می‌توانید از مجموعه مکاترونیک ژاو کمک بگیرید.

ما به عنوان مجموعه مکاترونیک ژاو با داشتن بیش از 10 سال ثابقه در زمینه انجام فرآیند تست کنترل کیفیت و همچنین تولید دستگاه‌های تست کنترل کیفیت مانند دستگاه تست کنترل خواص مکانیکی، در خدمت شما تولید کنندگان عزیز برای تامین دستگاه‌های مدنظرتان هستیم. شما می‌توانید برای هماهنگی با مجموعه، با شماره تلفن 09153174893 تماس حاصل فرمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله به شما برای آشنایی با انواع دستگاه تست خواص مکانیکی مواد کمک کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه استفاده از خدمات مجموعه مکاترونیک ژاو را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *